Privacyverklaring in CDI (in opbouw)
Rooms-katholieke godsdienst in onze scholengemeenschap
Kinderen groeien op te midden van een veelheid aan levensbeschouwingen (1). Ook in de klas en op school is levenbeschouwelijke verscheidenheid aanwezig. Wij heten iedereen welkom!
In onze scholengemeenschap volgen alle kinderen de lessen rooms-katholieke godsdienst. Daar krijgen ze kansen om mogelijke antwoorden te zoeken op hun levensvragen. Ze maken er kennis met de katholieke geloofstraditie en gaan ermee in dialoog.
Daarnaast maken ze kennis met andere levensbeschouwingen. De school is dé oefenplaats bij uitstel om te leren omgaan met diversiteit in de klasen en de samenleving.
Kinderen zijn van nature uit nieuwsgierig. In de godsdienstles worden ze uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan over hun levensbeschouwing. Dit biedt kansen tot échte ontmoeting en wederzijds respect. We hopen met hele scholengemeenschap op die manier bij te dragen tot een verdraagzame samenleving, een samenleving waar iedere mens telt! Net daarom zet het vak rooms -katholieke godsdienst mee zijn schouders onder de 24 interlevensbeschouwelijke competenties. Deze behoren tot het leerplan. Elke leraar doet de nodige inspanning om deze compententies bij de kinderen te ontwikkelen. Dit kan op school of op leeruitstap.
De godsdienstlessen ondersteunen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de kinderen. We dagen elk kind uit om in verbondenheid met anderen te groeien tot een gelukkig leven.
(1) Levensbeschouwing is een kijk op het leven: wat het leven betekent en hoe dat geleefd kan worden in verbondenheid met zichzelf, met anderen, met gemeenschappen, met natuur en cultuur en voor sommige mensen ook met God.